CPC-calculator: Bereken de kosten per klik in 3 klikken
De CPC-calculator van Publift is een eenvoudige maar krachtige tool voor adverteerders en uitgevers. Voer uw gegevens in en ons algoritme berekent snel uw advertentiekosten, waardoor uw advertentieprestaties eenvoudig worden verbeterd.
De CPC-calculator (cost per click) van Publift is een eenvoudige maar krachtige tool waarmee adverteerders en uitgevers moeiteloos hun CPC-advertentieprestaties kunnen berekenen. U hoeft alleen uw gegevens in te voeren en ons algoritme berekent binnen enkele seconden de kosten per klik van uw advertenties. Een online CPC-calculator helpt u het giswerk uit uw advertentiebudget te halen en brengt nauwkeurigheid en voorspelbaarheid in uw strategische planning. Dit zorgt op zijn beurt voor een beter rendement op uw investering.
Wat zijn kosten per klik (CPC)?
Kosten per klik (CPC) is een term die in online advertenties wordt gebruikt en verwijst naar het bedrag dat een adverteerder aan een uitgever of advertentienetwerk betaalt telkens wanneer een gebruiker op een van hun advertenties klikt.
Dit type betaalde reclame werkt via verschillende kanalen, waaronder zoekmachines, socialemediaplatforms, het Google Display Netwerk en andere platforms. Het wordt ook wel pay-per-click (PPC)-adverteren genoemd.
CPC helpt adverteerders de kosten te bepalen voor het tonen van advertenties aan gebruikers die zoeken op specifieke zoekwoorden of relevante websites bezoeken. Adverteerders bieden op specifieke zoekwoorden of doelgroepen om te concurreren voor topposities en zo hun advertentie-inkomsten te verhogen.
Formule voor kosten per klik (CPC)
CPC kan adverteerders helpen betere beslissingen te nemen over de toewijzing van hun advertentiebudgetten. Om de kosten per klik van een advertentie te berekenen, deelt u de totale kosten van de campagne door het totale aantal klikken dat de advertentie genereert.
De formule om de CPC te berekenen is:
CPC = Advertentiekosten / Aantal klikken
Als een adverteerder bijvoorbeeld $ 100 aan een PPC-campagne heeft uitgegeven en 50 klikken heeft ontvangen, wordt de CPC als volgt berekend:
CPC = $100 / 50 klikken = $2 per klik
De CPC voor deze specifieke campagne bedraagt dus $ 2.

Hoe bereken je CPC met de CPC-calculator?
Gebruik onze kosten per klik-calculator om in drie eenvoudige stappen uw CPC en het aantal klikken en de kosten te bepalen die nodig zijn om een specifieke CPC en advertentie-inkomsten te behalen .
- Bepaal je totale advertentie-uitgaven: Bereken de totale kosten van de advertentiecampagne. Als je het exacte bedrag niet zeker weet, kun je dit controleren in het analysedashboard van het platform dat je gebruikt om je advertenties te tonen.
- Tel uw klikken: Voer vervolgens het aantal klikken op de advertentie in de CPC-calculator in. In het bovenstaande voorbeeld ontving de advertentie vijftig klikken, dus voer "50" in het veld "klikken" in.
CPC versus CPM: de verschillen begrijpen
Als het gaat om internetadvertenties, zijn CPC en CPM twee veelgebruikte advertentieprijsmodellen. Bij het CPC-model betalen adverteerders alleen voor de klikken die hun advertenties ontvangen.
Als u bijvoorbeeld een budget van $ 50 instelt voor een campagne met een CPC van $ 0,10, ontvangt u 500 daadwerkelijke klikken op uw advertenties.
Het CPM-model (Cost Per Mille) daarentegen brengt een adverteerder kosten in rekening voor elke duizend vertoningen die hun advertentie ontvangt, ongeacht of de gebruiker er interactie mee heeft of niet. U kunt de CPM berekenen door de totale advertentiekosten te delen door het aantal ontvangen vertoningen en dit te vermenigvuldigen met 1000.
Als u bijvoorbeeld 5.000 vertoningen koopt met een advertentiebudget van $ 7,50, bedraagt het CPM-tarief voor de campagne $ 1,50.
Wat strategische doelstellingen betreft, wordt CPC meestal de voorkeur gegeven wanneer het doel is om verkeer naar een website te genereren of conversies te verhogen, terwijl CPM beter past bij adverteerders die hun merkbekendheid willen vergroten. Voor beginnende adverteerders kan het betalen voor klikken op basis van CPC kosteneffectief zijn, maar naarmate hun klikfrequentie ( CTR ) verbetert, kan overstappen op CPM voordeliger zijn.
Wat is een goede CPC?
Bij het bepalen van een goede CPC spelen meerdere factoren een rol, waaronder de branche, het type trefwoordmatch, de concurrentie, merk- versus niet-merkgerelateerde trefwoorden en de advertentierangschikking.
CPC-tarieven worden ook beïnvloed door de concurrentie op trefwoorden. Hogere concurrentie leidt tot hogere tarieven, terwijl lagere concurrentie leidt tot lagere tarieven.
Op vergelijkbare wijze kan bieden op merkgerelateerde termen met een hoge advertentierangschikking resulteren in aanzienlijk lagere CPC's vergeleken met niet-merkgerelateerde zoekwoorden die doorgaans hogere CPC's hebben vanwege hun concurrerende aard.
Uit recent onderzoek blijkt echter dat de gemiddelde CPC voor Google Ads in alle sectoren $ 2,69 bedraagt voor zoekadvertenties en $ 0,63 voor displayadvertenties. Een CPC rond deze grens wordt normaal gesproken als goed beschouwd.

Veelgestelde vragen
Welke factoren beïnvloeden de CPC?
Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op uw CPC, waaronder de beoogde trefwoorden, de kwaliteit en relevantie van de advertentie, de plaatsing van de advertentie , de biedingen en het budget van concurrenten, de branche en het concurrentieniveau, de geografische locatie, de advertentierangschikking, de advertentieplanning, enzovoort.
Wat is de gemiddelde CPC?
De gemiddelde CPC varieert per branche, advertentienetwerk, regio en diverse andere factoren. Ter vergelijking: de gemiddelde kosten per klik in Google Ads over alle branches heen bedragen $ 2,69 voor zoekadvertenties en $ 0,63 voor displayadvertenties.
Wat is het verschil tussen CPC en PPC?
CPC is een maatstaf waarmee wordt gemeten hoeveel elke klik kost, terwijl PPC een vorm van adverteren is waarbij adverteerders betalen voor elke klik op hun advertenties.
Duik diep in programmatische advertenties

In de aflevering van deze week nemen we een kijkje bij cars.com, een van de grootste automarktplaatsen in de VS. Ben en Brock bespreken gedetailleerde inzichten en suggesties voor het optimaliseren van de advertentie-inkomsten van cars.com.

We duiken diep in de wereld van AdSense-arbitrage: een baanbrekende strategie waarbij uitgevers investeren in advertenties om verkeer te genereren.
Klaar om uw advertentie-inkomsten te verhogen?
AdSense is een prima startpunt, maar het is slechts één demand partner. Ontdek hoe u meer inkomsten uit uw site kunt halen zonder gebruikers te beïnvloeden met Publifts programmatische advertentieplatform Fuse.
Fuse is ook ontwikkeld voor onafhankelijke uitgevers die op zoek zijn naar toegang tot meer premium demand-partners. Krijg nog meer concurrentie voor je advertentieruimte met toegang tot meer dan 25 premium demand-partners. We koppelen je aan de beste partners voor jouw individuele site, met gepersonaliseerde advertentie-optimalisaties die uniek zijn voor jouw gebruikers en bedrijfsmodel. Krijg toegang tot al je rapportages op één plek met ons alles-in-één geautomatiseerde rapportagedashboard van Fuse.
Verhoog je in-app advertentie-inkomsten en laat je bedrijf groeien met Fuse Apps van Publift. We geven je toegang tot meer dan 10 partners die vraag naar app-advertenties aanbieden en zorgen ervoor dat je de juiste advertentieformaten hebt om je inkomsten te maximaliseren zonder de gebruikerservaring te beïnvloeden.