eCPM-calculator: Bereken effectieve CPM in 3 stappen
Effectieve kosten per duizend (eCPM) is een uitgeversstatistiek die de inkomsten meet die worden verdiend per 1.000 advertentievertoningen.
Effectieve kosten per duizend (eCPM) is een uitgeversstatistiek die de inkomsten per 1000 advertentievertoningen meet. De Publift eCPM-calculator is een gratis online tool waarmee uitgevers hun potentiële inkomsten uit online advertenties kunnen schatten.
Wat zijn effectieve kosten per duizend (eCPM)?
eCPM meet de omzet die gegenereerd wordt per 1000 weergegeven advertentievertoningen. Het verschilt van CPM doordat CPM de kosten meet die een adverteerder maakt per 1000 vertoningen, terwijl eCPM de omzet meet die een uitgever genereert voor hetzelfde aantal vertoningen.
Uitgevers gebruiken eCPM om de advertentieplaatsing te verbeteren, de prestaties van advertentie-inkomsten in de gaten te houden en de algehele effectiviteit van hun inspanningen om advertenties te gelde te maken, te meten.
Opgemerkt moet worden dat eCPM alleen vertoningen meet, en niet het aantal keren dat er op een advertentie is geklikt. Deze laatste statistiek wordt click-through rate of CTR genoemd. Een conversie vindt plaats zodra de gebruiker de trechter van vertoningen en klikken heeft doorlopen. De eCPM is dus slechts het eerste punt in deze conversietrechter en moet in combinatie met andere statistieken worden gebruikt om het succes van een advertentiecampagne volledig te evalueren.
Effectieve kosten per duizend (eCPM) formule
De formule voor eCPM is als volgt:
eCPM = (totale advertentie-inkomsten / totaal aantal vertoningen) x 1000
Stel dat een uitgever $ 500 verdiende met een advertentiecampagne die 100.000 vertoningen ontving. Om de eCPM te berekenen, gebruiken we de volgende formule:
eCPM = ($500 / 100.000) x 1000
eCPM = $5
De eCPM voor deze advertentiecampagne bedraagt dus $ 5 per 1000 vertoningen. Dit betekent dat de adverteerder gemiddeld $ 5 verdiende voor elke 1000 vertoningen van de advertentie.

Hoe berekent u eCPM met de eCPM-calculator?
Volg deze stappen om eCPM te berekenen met een eCPM-calculator:
- Bepaal de totale verdiende omzet : dit omvat alle inkomsten uit advertenties, inclusief vertoningen, klikken en andere acties.
- Bereken het totale aantal vertoningen : dit is het totale aantal keren dat uw advertenties op de website of in de app zijn weergegeven.
- Voer de inkomsten- en impressiegegevens in de eCPM-calculator in : De eCPM-calculator berekent automatisch uw eCPM op basis van de door u verstrekte informatie.
- Bekijk de berekende eCPM : De eCPM-calculator geeft u een waarde die overeenkomt met de gemiddelde omzet die per 1.000 vertoningen wordt gegenereerd.
Wat wordt beschouwd als een goede eCPM?
Wat als een 'goede' eCPM wordt beschouwd, kan variëren afhankelijk van meerdere factoren, zoals het type advertentie, het gebruikte platform en de branche waarin de uitgever actief is.
Een uitgever in de technologie- of financiële niche kan hogere eCPM's verwachten dan een uitgever in de entertainment- of lifestyle-niche. Bovendien, als een uitgever verkeer ontvangt uit Tier-1-landen zoals de VS en het VK, zullen adverteerders waarschijnlijk meer betalen voor dat verkeer.
Dat gezegd hebbende, ligt de gemiddelde eCPM voor de meeste niches ergens tussen de $ 4 en $ 10. Alles binnen dit bereik wordt als een goede eCPM beschouwd.
Om hun eCPM te verhogen, moeten uitgevers het maandelijkse verkeer vergroten, samenwerken met meerdere advertentienetwerken , werken aan hun zichtbaarheidsscore, A/B-testen uitvoeren met verschillende advertentie-eenheden en experimenteren met verschillende advertentieformaten.
Veelgestelde vragen
Waarom is eCPM belangrijk?
eCPM is een belangrijke maatstaf voor uitgevers, omdat het inzicht geeft in de inkomsten die hun advertentieruimte genereert. Deze informatie helpt hen hun advertentieplaatsingen en prijsstrategieën te optimaliseren om hun inkomsten te maximaliseren.
Wat is een gemiddelde eCPM?
De gemiddelde eCPM varieert afhankelijk van de branche, het advertentietype, de advertentieplaatsing en de doelgroep. Voor de meeste branches kan $ 4-10 echter als een gemiddelde eCPM worden beschouwd.
Welke factoren beïnvloeden uw eCPM?
Er zijn verschillende factoren die eCPM beïnvloeden, waaronder:
- Advertentieformaat
Verschillende advertentieformaten hebben verschillende eCPM's. Videoadvertenties hebben bijvoorbeeld vaak een hogere eCPM dan displayadvertenties, en native advertenties hebben doorgaans een hogere eCPM dan banneradvertenties. - Publieksdemografie
De demografische kenmerken van uw doelgroep zijn van invloed op de eCPM-tarieven. Adverteerders zijn mogelijk bereid meer te betalen voor advertentievertoningen als ze zich richten op een specifieke doelgroep die waarschijnlijk eerder tot conversie overgaat. - Geolocatie
De geografische locatie van uw doelgroep kan ook van invloed zijn op de eCPM-tarieven. Adverteerders zijn mogelijk bereid meer te betalen voor vertoningen in regio's waar hun producten of diensten populairder zijn of waar de koopkracht groter is. - Advertentieplaatsing
De positie van advertenties op een webpagina heeft invloed op de eCPM-tarieven. Advertenties die op toplocaties worden geplaatst, zoals boven de vouw of in de zijbalk, resulteren over het algemeen in hogere eCPM's vergeleken met advertenties die lager op de pagina staan. - Advertentiekwaliteit
De kwaliteit van de weergegeven advertenties kan van invloed zijn op de eCPM-tarieven. Advertenties die visueel aantrekkelijker zijn of meer boeiende content bevatten, kunnen hogere biedingen van adverteerders ontvangen.
Duik diep in programmatische advertenties

In de aflevering van deze week nemen we een kijkje bij cars.com, een van de grootste automarktplaatsen in de VS. Ben en Brock bespreken gedetailleerde inzichten en suggesties voor het optimaliseren van de advertentie-inkomsten van cars.com.

We duiken diep in de wereld van AdSense-arbitrage: een baanbrekende strategie waarbij uitgevers investeren in advertenties om verkeer te genereren.
Klaar om uw advertentie-inkomsten te verhogen?
AdSense is een prima startpunt, maar het is slechts één demand partner. Ontdek hoe u meer inkomsten uit uw site kunt halen zonder gebruikers te beïnvloeden met Publifts programmatische advertentieplatform Fuse.
Fuse is ook ontwikkeld voor onafhankelijke uitgevers die op zoek zijn naar toegang tot meer premium demand-partners. Krijg nog meer concurrentie voor je advertentieruimte met toegang tot meer dan 25 premium demand-partners. We koppelen je aan de beste partners voor jouw individuele site, met gepersonaliseerde advertentie-optimalisaties die uniek zijn voor jouw gebruikers en bedrijfsmodel. Krijg toegang tot al je rapportages op één plek met ons alles-in-één geautomatiseerde rapportagedashboard van Fuse.
Verhoog je in-app advertentie-inkomsten en laat je bedrijf groeien met Fuse Apps van Publift. We geven je toegang tot meer dan 10 partners die vraag naar app-advertenties aanbieden en zorgen ervoor dat je de juiste advertentieformaten hebt om je inkomsten te maximaliseren zonder de gebruikerservaring te beïnvloeden.